Tabita-Senaste dagarna

Det har inte hänt så mycket nu de dagarna jag inte bloggat. Jag var ju på hoppkursen men fegade ur med att ta med keen eftersomatt han inte va rakad åsså skulle han arneta 2 pas a 45 min i trav/galopp hela tiden så kände jag att han inte skulle ha nån ork att jobba med.
Så jag valde att rida ridskolehäst på hoppkursen och markarbetet gick jättebra!
 
En viktig sak som jag lärde mig var att om du har en seg häst/ponny, som jag hade så gäller det för det första att vara bestämd från början, men nu till huvudpunkten, om du sitter och skänklar hela tiden kommer hästen/ponnyn inte lyssna , alltså om du vill att hästen ska gå framåt så skänklar du, ellerhur? När du skänklar hästen och den går frammåt ska du sluta skänkla, inte fortsätta "för att hålla igång hen" utan hästen/ponnyn måste få belöning för det den gör. Precis som när du gör halt, då tar du i tyglarna (tar-lätta) tills hen stannar men när den stannar så ger du "eftergift" eller, mjuknar ordentligt i handen så att hästen/ponnyn ska förstå att den gjort rätt, och då få belöning för det.
 
Jag tänkte på det och när jag skänklade, och hon travade fortare så slutade jag skänkla, och hon höll samma tempo ett tag, men sen när hon blev lite segare skänkla jag igen å hon travade snabbare. Om man bara skänklar hela tiden så kommer hästen inte reagera på det utan den blir "van" det, asså den känner att du driver på hen framåt hela tiden och känner därför aldrig att hästen/ponnyn gör tillräckligt. 
 
 
Vad har ni för tankar om dethär?
 
 
När vi hoppade gick det inte bra, jag hade ingen bra känsla från start, allt sket sig å jag fick nån känslokollaps, började gråta mitt under banan, sen blev jag arg, sekunder senare skrattade jag och sen grät jag igen... lol, nä den träningen drar vi ett streck över! Sara var en jätteduktig tränare å jag är sugen på att träna med keen för henne nån gång. vore kul. Vad som annars hänt är väl att jag bytt till måndagsgruppen ist för fredagsgruppen men det är ju inte en så stor deal. :')
 

Kommentera här: