Julia - förtroende

Jag tänker väldigt mycket om det är med förtroende. 
Vad är förtroende egentligen? Går det att ytnyttja och till vilka gränser? 

I all min hantering med hästar så lägger jag gärna in ordet förtroende. 
Jag vill kunna lita på min häst att den inte biter, sparkar mig.
Jag vill också kunna lita hästen så att jag kan ha den lös, och att jag fortfarande kan röra mig som om att den var fast. 
Jag vill kunna känna att hästen litar på mig också. 
Jag vill kunna lita på att hästen kan känna att om det händer något så kommer jag att rädda den. 
Jag vill att hästen ska känna sig säker runt mig. 
Jag vill att hästen av egen fri vilja ska vilja följa mig, vara med mig och lyssna. 
Jag vill att hästen respekterar mig. 

Alla de här sakerna bygger på förtroende. 
Vet hästen att jag aldrig kommer hota den. Så kommer hästen aldrig att "attackera" mig. Det visar på ömsesidigt förtroende och respekt. 
Om jag visar hästen respekt, så kommer hästen visa mig respekt. 
Om jag visar hästen att jag kan skydda den för det farliga, kommer hästen vända sig till mig om något är läskigt istället för att reagera av egen handling, som kan blir direkt farlig för både hästen själv och dess ryttare. Det visar att hästen har ett förtroende för mig och jag visar ett förtroende för hästen genom att ge den större friheter. 
Jag vill inte att hästen ska vara rädd för mig, därför kan jag inte heller visa ett rovdjur beteende. Därför kan jag inte hålla fast, tvinga hästen eller röra mig som ett rovdjur. Rovdjur dödar flyktdjur. Människan är ett rovdjur, hästen är ett flykt djur. 

Hästen kommer aldrig följa mig så länge jag ger den möjligeten till det. Hästen kommer inte följa mig om jag visar rovdjursbeteende. Hästen kommer inte följa mig om den inte har ett förtroende för mig. För då skulle jag föra den till döden. Hästen kommer aldrig att lyssna om du inte lär dig själv att lyssna på hästen. Om du inte öppnar upp till hästen och låta den tala till dig kommer den aldrig att kunna lyssna, för att den kommer inte att förstå. 

Litar din häst på dig? Litar DU på din häst? Om du inte kan lita på hästen kommer inte heller hästen kunna lita på dig. Vad kan du göra för att börja lita på din häst, vad kan du göra för att få hästen att lita på dig? 

Kommentera här: