Julia - Första gången barbacka sedan avramlingen.

Den 26 december är det 365dagar sedan jag ramlade av.
Två dagar efter julafton.. Bra jobbat där julia. 


Det roliga att jag mindre en ett år sedan är jag tillbaka där jag var sist. Ridandes barbacka. Bara några dagar innan jul. Jag ska dit samma dag som förra året. Ska vi köra en repris eller? 
Nej men jag ska inte rida ut barbacka men ett pass barbacka på banan går väl an. 
Sen känner jag att jag har helt andra förutsättningar jämfört med förra året. 
Förra året så var han rund som en tunna. I'm not kidding! 

I år så är hans rygg väldigt fin och jag sitter lätt kvar. Jag känner mig som hemma på honom nu. Det gjorde jag inte i somras.Provade ett pass och då åkte jag i backen igen. Men nu är det inga problem och det är hilma skönt. Jag är en barbacka människa. Jag rider helst utan sadel och drömmen är väl att kunna rida i bara halsring, Men det är en himmelskt långväg dit. Men vi börjar med att lyssna på varandra. 
Vi börjar med mitt eget inre lugn. Vi börjar med att jag ska få kontroll över mina muskler och veta hur jag ska använda dem. Sen ska vi börja få koll på hans muskler så han arbetar rätt under ryttare. 
  Vi börjar med att försöka rida med så små signaler som vi bara kan. Just nu så arbetar vi på osynliga hjälper, men de är fortfarande hjälper och bättre ska det bli. 
För att svänga så ska jag bara behöva tänka egentligen men just nu behöver jag förtydliga med att spänna "Rumpan" eller låret för att han ska formge sig runt det. 
Det har blivit några steg öppna idag. Då han har bjudit till det. 
   Jag jobbar också med att få ett ökat påskjut då jag har plockat bort det delvis. Jag vill nu öka påskjutet och med mindre signaler och ibland så får jag några travsteg som gensvar. 

Var då tvungen att skratta idag för jag sa till honom så här.. 
"Nu får du bestämma, vad ska vi träna på, vad behöver jag träna på?" 
Det första han gör är att börja trava. Lilla bushäst. Så det blev lite övergångs träning där. Han får ju inte ta så många steg för då flyger jag ju av. ;) 
Men vi är på rätt väg, det är så roligt att han bjuder in till det också. 

Alltså blir Dagens uppgift... 
Åk ut till stallet, hoppa upp barbacka. Skritta på hängande tygel. Försök styra hästen utan att ha i tygeln och använda skänklarna och endast sitsen och då menar jag inte bara bäckenet utan också axlarna, huvudet, hela din kropp. Hur små signaler kan du använda för att hästen ska förstå vad du vill. Och du måste också ge hästen förutsättningen att lyckas med sin uppgift. 

Lycka till <3

Kommentera här: