Julia - Form i mina ögon

Alltså vad är form egentligen? 
Är det form när hästens mule tar i bringan även kallat Rollkur. 

"Rollkur är en extrem variant av ridträning, speciellt inom dressyrsporten, som innebär att ryttaren förböjer hästen onaturligt både i lod och i sidled. Hästen går så att säga med nosen mycket nära bringan eller mycket nära ryttarens ben. Detta är skadligt för hästen, men tillämpas som träningsmetod upp t o m OS- och VM-nivå.” – Från Wikipedia.

Den här bilden tycker jag stämmer in ganska bra på beskrivningen 
Den här nedersta bilden har fått en kommentar som " i mina ögon så ser det bara jäkligt snyggt ut och hade jag inte vetat om rollkur så hade jag som sagt bara tyckt det var ett sjukt snyggt ekipage." 
Det är det som är det värsta i mina ögon. Den där hästen går inte i form. För det första så är det stor chans att koterna har drabbats "knäckts" eller hur jag ska förklara i halsen. Sen så syns det så tydligt att ryggen inte är bärande. Ryggen från som en grop där ryttaren sitter. Ser ni hur hästen placerar benen? Benen skall inte vara placerade så där. Benen ska in under magen för att finna tygndpunkten och benen ska inte placeras så där kort i från varandra, om det inte är en piaff och detta är inte en piaff vi ser, för då skulle absolut benen varit mer placerade in under magen. Här är ett exempel. 
Så här ska det se ut. Ser ni att ryggen har höjts en anning, det syns tydligt att benen är på väg in under magen.
 jämfört med det här.

Vilken av hästarna ser mer frid full ut på de två överstående bilderna? 

För att jag ska kunna säga att hästen går i form. 
1. RYGGEN ska ha höjt sig en anning, Det betyder att hästen bär sig själv. 
2. Hästen kliver in i tyngdpunkten för att finna balans. 
3. Det ska kännas som att sitta i en uppförsbake. 

Har du varit med om att hästen har ställt sig och skitit under ett pass. Om ryggen inte ändras och förblir i det tillståndet har ryggen höjt sig till det ultimata eller så är det någon väldigt allvarligt fel. Om det känns som att hästen blev 1m större. Då går inte hästen i form, då är inte hästen bärande, Om du forstätter att rida så kommer du knäcka din häst. Jag vet en häst som kanske måste bli borttagen för att hon har blivit riden så. Ryttaren var omedveten om detta och det är det som skrämmer mig. Dagens okunskap. 
  Men för henne hade hon gjort allt rätt, för hon red som hon har blivit lärd på ridskolan. För där lägs prioriteringen annourlunda. Böjer hästen på halsen och bakbenen höjs då går hästen i form, men det är fel! Bakbenen ska in undermagen, det kommer kännas som att hela hästen lutar bakåt och att frambenen svävar, Går hästen så här kommer böjningen i halsen automatiskt. Tvingar du in hästen i en form, tvingar du hästen att arbeta på ett sätt där den spänner sig och inte blir lösgjord. Den dagen du får en riktig form kommer du sväva på moln för det är en känsla som inte går att beskriva. Det är helt fantastiskt. Tro mig, jag vet vad jag pratar om. 
Så tänk efter nu. Hur känns det när jag rider? Spela in, ta kort, vars är benen placerade, vars ligger ryggen? Uppåt/Nedåt? Skit i vars huvudet är, när hästen jobbar korrekt kommer den som ett brev på posten. 
Det här är en bild som är tagen på mig och Spirit och det är det här jag kallar form.
Hästen är böjd som en ostkrok uppåt, babenen är placerad underhästen, det syns tydligt att hästen lutar och lägger trycket på bakbenen, Frambenen "svävar" i luften. Här red jag på långa tyglar och vars är halsen placerad? Jo den är böjd precis som idealen säger. Men på hängade tygel. För att när formen är äkta då kommer böjningen i halsen som ett brev på posten. 

Kommentarer:

1 Elisabeth:

Blev så imponerad av ditt inlägg, är precis det där jag själv strävar efter. Att få hästen i form av egen vilja typ o inte att man drar ihop den. Riktigt bra inlägg o skulle gärna vilja lära mig mer om sättet du rider på, skulle bli jätte glad om du skulle kunna mejla mig o berätta för vore helt fantastiskt om jag kunde lära mig att rida på detta sätt :)

Svar: Gör jättegärna det! Blir jätteglad av att höra detta! Det värmer i själen! :D Självklart ska jag mejla dig!
nevane.blogg.se

2 Elisabeth:

Blev så imponerad av ditt inlägg, är precis det där jag själv strävar efter. Att få hästen i form av egen vilja typ o inte att man drar ihop den. Riktigt bra inlägg o skulle gärna vilja lära mig mer om sättet du rider på, skulle bli jätte glad om du skulle kunna mejla mig o berätta för vore helt fantastiskt om jag kunde lära mig att rida på detta sätt :)

Kommentera här: